Już 2,5 mld złotych dofinansowania unijnego do zakupu taboru może pozyskać w obecnej perspektywie unijnej PKP Intercity. Największy krajowy operator – Przewozy Regionalne – o takich pieniądzach może tylko pomarzyć.
Zakup w sumie 70 zespołów trakcyjnych, modernizacja i zakup lokomotyw spalinowych, modernizacja kilkuset wagonów – te wszystkie inwestycje PKP Intercity ma dofinansować unia europejska. To możliwe m. in. dzięki oszczędnościom w przetargach PKP PLK, które rząd chciał przenieść na projekty drogowe, na co nie zgodziła się unia europejska, oraz obniżeniu dofinansowania do zakupu Pendolino.
Przewozy Regionalne miały zamówić modernizację 100 ezt, ale na realizację projektu nie były chętne województwa – wolały zakupić własny tabor do połączeń międzyregionalnych. Co w tej perspektywie mogą jeszcze ugrać Przewozy Regionalne? – Planujemy realizację Projektów Indywidualnych POIiŚ w ramach Działania 7.1, Priorytetu VII POIiŚ jednak w zmniejszonym zakresie niż początkowo zakładaliśmy – przyznaje rzeczniczka Przewozów Regionalnych Marta Milewska.
Obecnie w planach PR jest modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 w miejsce planowanych 37 ezt (zadanie 7.1-46), modernizacje 18 (zamiast 57) wagonów osobowych wraz z zakupem i modernizacją 5 lokomotyw elektrycznych (zadanie 7.1-95) oraz wyposażenie zaplecza technicznego spółki Przewozy Regionalne w infrastrukturę służącą do utrzymania kolejowego taboru pasażerskiego (zadanie 7.1-96).
21 ezt do modernizacji
Pierwszy z projektów – modernizacja 21 ezt do obsługi połączeń międzywojewódzkich ma wartość 193,73 mln zł (dofinansowanie 110,25 mln zł) – miał jeszcze w ubiegłym roku szansę na większy zakres. Przetarg na modernizacją 44 pociągów był bliski rozstrzygnięcia, ale wspólna oferta Pesy i Newagu przekroczyła kosztorys o 2 mln zł (381 mln, kosztorys przewidywał 379 mln zł). Prawdopodobnie byłoby to do zaakceptowania dla PR, ale w międzyczasie z projektu wycofało się województwo łódzkie, zmniejszając go tym samym o 7 ezt.
Teraz okazuje się, że projekt znów trzeba było okroić. Oferty w przetargu na modernizację PR będą zbierać do początku lutego. Na przebudowę pociągów wykonawca będzie miał rok. Dodatkowo Przewozy Regionalne zastrzegły sobie możliwość dalszego zmniejszenia zamówienia o 6 pociągów.
Rozbudowują bazę w Idzikowicach
Na modernizację 18 wagonów osobowych wraz z zakupem i modernizacją 5 lokomotyw elektrycznych przeznaczono 59,9 mln złotych. Unia dofinansuje projekt kwotą 34,09 mln zł. Pociągi z tego zamówienia mają jeździć w woj. dolnośląskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim, oraz pomorskim, warmińsko-mazurskim, kujawsko-pomorskim i łódzkim.
Ostatni projekt jest już bardziej zaawansowany i polega na rozbudowie zaplecza Przewozów Regionalnych w Idzikowicach. W sumie do wartego 98,34 mln zł projektu Unia dorzuci 55,96 mln zł. Marta Milewska podkreśla, że projekty muszą się zakończyć w III kwartale 2015 roku.