Partnerzy serwisu:
Biznes

Miliardy z funduszy unijnych dla PKP IC. A dla PR?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
12-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Miliardy z funduszy unijnych dla PKP IC. A dla PR?
Już 2,5 mld złotych dofinansowania unijnego do zakupu taboru może pozyskać w obecnej perspektywie unijnej PKP Intercity. Największy krajowy operator – Przewozy Regionalne – o takich pieniądzach może tylko pomarzyć.

Zakup w sumie 70 zespołów trakcyjnych, modernizacja i zakup lokomotyw spalinowych, modernizacja kilkuset wagonów – te wszystkie inwestycje PKP Intercity ma dofinansować unia europejska. To możliwe m. in. dzięki oszczędnościom w przetargach PKP PLK, które rząd chciał przenieść na projekty drogowe, na co nie zgodziła się unia europejska, oraz obniżeniu dofinansowania do zakupu Pendolino.

Przewozy Regionalne miały zamówić modernizację 100 ezt, ale na realizację projektu nie były chętne województwa – wolały zakupić własny tabor do połączeń międzyregionalnych. Co w tej perspektywie mogą jeszcze ugrać Przewozy Regionalne? – Planujemy realizację Projektów Indywidualnych POIiŚ w ramach Działania 7.1, Priorytetu VII POIiŚ jednak w zmniejszonym zakresie niż początkowo zakładaliśmy – przyznaje rzeczniczka Przewozów Regionalnych Marta Milewska.

Obecnie w planach PR jest modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 w miejsce planowanych 37 ezt (zadanie 7.1-46), modernizacje 18 (zamiast 57) wagonów osobowych wraz z zakupem i modernizacją 5 lokomotyw elektrycznych (zadanie 7.1-95) oraz wyposażenie zaplecza technicznego spółki Przewozy Regionalne w infrastrukturę służącą do utrzymania kolejowego taboru pasażerskiego (zadanie 7.1-96). 

21 ezt do modernizacji

Pierwszy z projektów – modernizacja 21 ezt do obsługi połączeń międzywojewódzkich ma wartość 193,73 mln zł (dofinansowanie 110,25 mln zł) – miał jeszcze w ubiegłym roku szansę na większy zakres. Przetarg na modernizacją 44 pociągów był bliski rozstrzygnięcia, ale wspólna oferta Pesy i Newagu przekroczyła kosztorys o 2 mln zł (381 mln, kosztorys przewidywał 379 mln zł). Prawdopodobnie byłoby to do zaakceptowania dla PR, ale w międzyczasie z projektu wycofało się województwo łódzkie, zmniejszając go tym samym o 7 ezt.

Teraz okazuje się, że projekt znów trzeba było okroić. Oferty w przetargu na modernizację PR będą zbierać do początku lutego. Na przebudowę pociągów wykonawca będzie miał rok. Dodatkowo Przewozy Regionalne zastrzegły sobie możliwość dalszego zmniejszenia zamówienia o 6 pociągów.

Rozbudowują bazę w Idzikowicach

Na modernizację 18  wagonów osobowych wraz z zakupem i modernizacją 5 lokomotyw elektrycznych przeznaczono 59,9 mln złotych. Unia dofinansuje projekt kwotą 34,09 mln zł. Pociągi z tego zamówienia mają jeździć w woj. dolnośląskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim, oraz pomorskim, warmińsko-mazurskim, kujawsko-pomorskim i łódzkim.

Ostatni projekt jest już bardziej zaawansowany i polega na rozbudowie zaplecza Przewozów Regionalnych w Idzikowicach. W sumie do wartego 98,34 mln zł projektu Unia dorzuci 55,96 mln zł. Marta Milewska podkreśla, że projekty muszą się zakończyć w III kwartale 2015 roku.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5